Allmänna villkor

Villkor för mobila abonnemang och tilläggstjänster hos It Partner i väst – :

1. ALLMÄNT

1.1 Fysisk (myndig) eller juridisk person som tecknar abonnemang hos It Partner i väst – , organisationsnummer 559218-3502, (i fortsättningen benämnt ”It Partner i väst – ”) benämns ”Betalningsansvarig”. Fysisk person som till It Partner i väst – anmälts som användare benämns ”Användaren”. Användaren och Betalningsansvarig kan vara en och samma fysiska person. Vad som sägs om Användaren i dessa allmänna villkor skall även gälla Betalningsansvarig.

1.2 Abonnemanget innebär att Betalningsansvarig tilldelas ett SIM-kort som ger Betalningsansvarig möjlighet att nyttja de tjänster som It Partner i väst – från tid till annan erbjuder i egenskap av operatör av ett mobiltelefoni-nät (”It Partner i väst – nätet”).

1.3 Betalningsansvarig tecknar abonnemang och eventuell tilläggstjänst (”Tjänst/-er”) genom att ge in ett särskilt beställningsformulär till It Partner i väst – per post, elektroniskt på hemsidan, personligen i butik eller muntligen över telefon (”Beställningen”). Avtal om Tjänsten (”Avtalet”) skall anses ha ingåtts då Betalningsansvarig gjort Beställningen. Avtalet skall börja gälla vid den tidpunkt då Betalningsansvarig eller Användaren påbörjar sin användning av Tjänsten (t.ex. genom aktivering av Tjänsten i butik, via samtal eller SMS) dock senast 90 dagar från det Beställningen gjordes.

1.4 Avtalet består av (i) de specifika villkor för Tjänsten som It Partner i väst – tillhandahåller Betalningsansvarig i samband med att Betalningsansvarig gör Beställningen avseende exempelvis priser och bindningstid (”Beställningsvillkor”), (ii) de eventuella tjänstespecifika villkor som gäller för Tjänsten (”Särskilda villkor”), (iii) dessa allmänna villkor, liksom (iv) vid var tid gällande prislista (tillsammans ”Villkoren”). Rätten att använda Tjänsten regleras av Villkoren. Vid eventuella motstridigheter mellan avtalshandlingarna äger de företräde i följande ordning: 1. Beställningsvillkor, 2. Särskilda villkor, 3. allmänna villkor, 4. vid var tid gällande prislista.

1.5 Vid var tid gällande allmänna och tjänstespecifika villkor samt prislistor finns på It Partner i väst – s hemsida www.It Partner i väst – .se, i It Partner i väst s butiker och för beställning från It Partner i väst – s Kundservice på nedan angivet telefonnummer.

1.6 Betalningsansvarig är medveten om och accepterar att användning av vissa tilläggstjänster, till exempel vid nedladdning av programvara, förutsätter att Användaren accepterar särskilda användarvillkor genom separat avtal med It Partner i väst – s samarbetspartner.

1.7 Köp av varor och/eller tjänster från andra företag än It Partner i väst – som Användaren gör med hjälp av sitt abonnemang, regleras inte av Avtalet eller Villkoren. Vid sådana köp ingås avtal med företaget som levererar varan och/eller tjänsten. Användaren skall därför vända sig till det levererande företaget med frågor och ärenden gällande sådana köp, exempelvis beställningsfrågor.

1.8 Betalningsansvarig ansvarar för att Användaren tar del av Villkoren och att Användaren åtar sig att följa dessa.

2. FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR AVTALET

2.1 Förutsättningarna för Avtalet är: a) att Betalningsansvarig vid kreditkontroll anses kreditvärdig; b) att det vid kontroll inte framkommer att Betalningsansvarig och/eller Användaren tidigare varit kund hos It Partner i väst – och abonnemanget har sagts upp av It Partner i väst – ; c) att Avtalet kompletteras med Betalningsansvarigs underskrift, i enlighet med punkten 2.3 nedan, om Avtalet endast har undertecknats av Användaren; och d) att det inte finns någon annan anledning att anta att Betalningsansvarig och/eller Användaren inte kommer att iaktta Villkoren. Intill dess förutsättningarna har uppfyllts kan It Partner i väst – begränsa Betalningsansvarigs och Användarens nyttjande av Tjänsten, exempelvis till samtal inom Sverige och/eller till visst belopp för upplupna samtalsavgifter.

2.2 It Partner i väst – äger rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan om förutsättningarna i punkten 2.1 inte uppfylls. Betalningsansvarig är i sådant fall inte skyldig att erlägga anslutningsavgift och månadsavgift.

2.3 Om Betalningsansvarig inte kan underteckna Avtalet omgående undertecknar den som tagit emot SIM-kort och denne blir då personligen ansvarig för Tjänsten till dess att It Partner i väst – erhållit Betalningsansvarigs underskrift. Betalningsansvarig skall komplettera med sin underskrift genom att skriva under en av de kopior av abonnemangsavtalet som den som tagit emot SIM-kort erhållit, eller i förekommande fall, den kompletteringsblankett som It Partner i väst – tillhandahåller och därefter skicka kompletteringen till It Partner i väst – på nedan angiven adress. Kompletteringen skall vara It Partner i väst – tillhanda inom femton (15) dagar från Avtalets undertecknande eller innan upplupna avgifter uppnått ett av It Partner i väst – förutbestämt belopp.

3. FULLMAKT

Användaren äger rätt att företräda Betalningsansvarig gentemot It Partner i väst – samt göra åtaganden för Betalningsansvarigs räkning i allt som rör abonnemanget, om inte It Partner i väst – önskar Betalningsansvarigs godkännande (vilket It Partner i väst – exempelvis kräver när Användaren är omyndig). Detta innebär att Betalningsansvarig ansvarar för samtliga åtgärder som Användaren vidtar.

4. SIM-KORT

4.1 SIM-kort och koder skall förvaras på ett betryggande sätt så att obehöriga inte kan ta del av dem. It Partner i väst – skall omedelbart meddelas om det kan misstänkas att obehörig fått kännedom om kod, så att SIM-kortet kan spärras.

4.2 Ingrepp i SIM-kort eller försök därtill är inte tillåtet.

4.3 Om Användaren förlorar SIM-kort eller orsakar att det blir obrukbart tillhandahåller It Partner i väst – på begäran ett nytt SIM-kort, under förutsättning att Betalningsansvarig och Användaren ej brutit mot Villkoren. Betalningsansvarig debiteras för nytt SIM-kort enligt vid var tid gällande trafik,

4.4 Av tekniska skäl kan SIM-kort bli obrukbart även om Betalningsansvarig och Användaren uppfyller sina åtaganden. It Partner i väst – skall då underrättas och tillhandahåller ett nytt SIM-kort utan kostnad. Betalningsansvarig äger inte rätt till annan ersättning från It Partner i väst – på grund av att SIM-kort varit obrukbart.

4.5 It Partner i väst – äger rätt att spärra SIM-kort om It Partner i väst – har skäl att misstänka att SIM-kort används av obehörig för att skydda såväl Betalningsansvarig som It Partner i väst – . SIM-kort aktiveras så snart It Partner i väst – fått bekräftat av Betalningsansvarig att inga oegentligheter föreligger.

4.6 Betalningsansvarig äger inte rätt till nedsättning av avgift för den tid SIM-kort varit spärrat.

4.7 Om SIM-kort förloras skall Betalningsansvarig eller Användaren omedelbart meddela It Partner i väst – härom och begära att SIM-kortet spärras. Betalningsansvarig ansvarar för och skall erlägga ersättning för all (egen och annans) användning av Tjänsten fram till dess att Betalningsansvarigs eller Användarens begäran om spärr av SIM-kortet har mottagits av It Partner i väst – och It Partner i väst – ansvarar för de eventuella samtalskostnader för obehörigt användande som uppstår efter It Partner i väst – har mottagit begäran om att spärra SIM-kortet – såvida inte Betalningsansvarig eller Användaren agerat svikligt eller grovt vårdslöst.

5. ANVÄNDNING AV UTRUSTNING M.M.

5.1 Till It Partner i väst – -nätet får endast anslutas sådan utrustning som är anvisad eller godkänd av It Partner i väst – och som i övrigt uppfyller de krav som från tid till annan gällande lagstiftning föreskriver. Utrustning som stör teletrafiken skall omedelbart kopplas ur. It Partner i väst – skall, om bolaget begär det, ges möjlighet att undersöka utrustning som är eller har varit ansluten till It Partner i väst – -nätet om det finns befogad anledning att anta att utrustningen orsakat störningar i It Partner i väst – -nätet eller utrustningen anslutits i strid med Villkoren.

5.2 SIM-kort får endast användas i interimsgodkända eller typgodkända terminaler.

5.3 It Partner i väst – frånsäger sig ansvar för skada som beror på terminal som SIM-kort används i.

5.4 It Partner i väst – förbehåller sig rätten att på begäran från behörig polismyndighet spärra terminal.

5.5 It Partner i väst – äger rätt att avvisa anrop från mobiltelefoner eller tjänster/SIM-kort som medför störningar i It Partner i väst – -nätet.

5.6 Mobiltelefonisystemet är utvecklat för att göra det omöjligt att obehörigen avlyssna samtal. It Partner i väst – garanterar dock inte att obehörig avlyssning inte kan ske.

6. RESERVATION AV TELEFONNUMMER

Betalningsansvarig kan reservera telefonnummer hos It Partner i väst – . It Partner i väst – äger rätt att ta ut ersättning enligt vid var tid gällande prislista för sådan reservation.

7. ANVÄNDNING AV TJÄNST

7.1 Betalningsansvarig och Användaren är skyldiga att iaktta gällande lagar, regler och It Partner i väst – s anvisningar vid användning av Tjänst. Betalningsansvarig och Användaren får inte använda Tjänst på annat än sedvanligt sätt eller så att It Partner i väst – eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Följande beteenden utgör exempel på användande som står i strid med denna bestämmelse: a) att söka obehörig åtkomst till anslutna nät eller datorresurser i It Partner i väst – -nätet; b) att förstöra, förvanska eller obehörigen använda information i It Partner i väst – -nätet; och c) att använda Tjänst/abonnemang som växelfunktion eller gränssnitt för samtrafik, för vidareförsäljning av trafik eller i så kallade GSM-modem eller som SMS-gateway.

7.2 Om Betalningsansvarig eller Användare får kännedom om att Tjänst används i strid med punkten 7.1 skall denne omedelbart vidta rättelse samt informera It Partner i väst – om överträdelsen.

7.3 Såvida inte annat anges särskilt i Avtalet, skall Betalningsansvarig ersätta It Partner i väst – den skada som Betalningsansvarig eller Användaren, eller annan för vilken någon av de senare ansvarar, uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar It Partner i väst – .

7.4 It Partner i väst – förbehåller sig rätten att vidta åtgärder mot användning av mobil data som överstiger begränsning i Avtalet eller, om sådan begränsning inte anges, mycket kraftigt avviker från genomsnitts-användning, till exempel nedladdning av extremt stora mängder data eller massanrop och liknande till annat abonnemang. Sådana åtgärder kan bestå i begränsningar av abonnemanget och användning av Tjänst.

7.5 Betalningsansvarigs Avtal med It Partner i väst – gäller, om inte annat avtalats, för användning av Tjänst i It Partner i väst – -nätet och i utländska operatörers mobiltelefoni-nät där It Partner i väst – så medger.

8. BETALNINGSANSVAR

8.1 För användandet av Tjänsten debiteras Betalningsansvarig enligt vid var tid gällande prislista för abonnemanget och tilläggstjänsterna, såvida inte annat avtalats. Till dess It Partner i väst – registrerat abonnemanget debiteras dock alla abonnemang, oavsett abonnemangsform, enligt standardpris. Kontakta It Partner i väst s Kundservice på nedan angivet nummer för vidare information.

8.2 För användandet av Tjänsten i utländska operatörers mobiltelefoni-nät debiteras Betalningsansvarig enligt It Partner i väst – s taxa för respektive nät. Information om nämnda taxor finns på It Partner i väst – s hemsida.

8.3 Om Tjänsten används för betalning vid köp av varor eller tjänster från en tredje part som ingått avtal med It Partner i väst – om betalningsförmedlingstjänster eller liknande tjänster, är Betalningsansvarig skyldig att betala för sådana varor och tjänster.

8.4 Fasta avgifter faktureras förskottsvis.

8.5 It Partner i väst – fakturerar i olika fastställda intervaller. Om inte annat avtalats, väljer It Partner i väst – vilket av dessa faktureringsintervall som tillämpas.

8.6 Betalning skall vara It Partner i väst – tillhanda senast på förfallodagen. Förfallodagen anges på fakturan

8.7 It Partner i väst – förbehåller sig rätten att ta ut faktureringsavgift. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta eller dröjsmålsavgift enligt vid var tid gällande prislista. Betalningsansvarig skall även ersätta It Partner i väst – s kostnader för att bevaka och driva in It Partner i väst – s fordringar hos Betalningsansvarig eller annan betalningsskyldig. Ersättning skall således utgå till exempel för It Partner i väst – s skriftliga betalningspåminnelser och inkassoåtgärder.

8.8 Vid försenad betalning förfaller, om dröjsmålet är väsentligt, efter It Partner i väst – s meddelande härom, upplupna avgifter och andra debiteringar för alla Tjänster som finns registrerade på Betalningsansvarig till betalning.

8.9 Om Betalningsansvarig har reklamerat inom skälig tid och anfört sakliga skäl mot debiteringen, ska It Partner i väst – på Betalningsansvariges begäran bevilja rimligt anstånd med betalning av det tvistiga beloppet till dess It Partner i väst – s utredning avslutats eller tvisten slutligen avgjorts. Under anståndstiden och till dess betalning sker löper dröjsmålsränta enligt vid var tid gällande prislista på den del av det tvistiga beloppet som Betalningsansvarige slutligen blir skyldig att betala.

8.10 It Partner i väst – förbehåller sig rätten att spärra Tjänst vid utebliven betalning. I de fall utebliven betalning avser vara eller tjänst från tredje part enligt punkt 8.3 skall Tjänsten inte stängas av om Betalningsansvarig (a) har betalat för användningen av Tjänsten eller (b) har utövat sin reklamationsrätt enligt punkt 8.9 ovan.

9. DRIFTSAVBROTT I TJÄNSTEN, ANSVARSBEGRÄNSNING M.M.

9.1 Om Tjänsten drabbas av fel eller driftsavbrott som medför att Betalningsansvarig inte kan använda Tjänsten, kan avdrag erhållas i förhållande till felets eller avbrottets varaktighet, räknat i hela dygn från den tidpunkt som felet eller avbrottet anmäldes till It Partner i väst – s Kundservice. Avdrag görs med det belopp som motsvarar den aktuella Tjänstens fasta avgift under felets eller avbrottets varaktighet, om inte annat följer av punkterna 9.2-9.8 här nedan.

9.2 Avdrag understigande 25 kr per faktureringsperiod utbetalas inte.

9.3 Har felet eller avbrottet varat minst: * fem (5) dygn i följd görs avdrag motsvarande tio (10) procent av den fasta månadsavgiften för den aktuella Tjänsten; * tio (10) dygn i följd görs avdrag motsvarande femtio (50) procent av den fasta månadsavgiften för den aktuella Tjänsten; * femton (15) dygn i följd görs avdrag motsvarande hundra (100) procent av den fasta månadsavgiften för den aktuella Tjänsten.

9.4 Punkterna 9.1 – 9.3 ovan gäller även för företagskunder.

9.5 Med undantag för fall där It Partner i väst – har agerat grovt vårdslöst, ansvarar It Partner i väst – inte för indirekta förluster, förlust i Betalningsansvarigs eller annans näringsverksamhet, förlust av data eller information samt intrång i Betalningsansvarigs eller annans datorresurs varigenom utomstående bereds tillgång till, förstör eller förvanskar data eller information. Ansvars-begränsningarna i denna punkten 9.5 gäller inte vid personskada eller vid sådant ansvar som följer av tvingande lag.

9.6 Med undantag för fall där It Partner i väst – har agerat grovt vårdslöst är It Partner i väst – befriat från ansvar för brott mot Avtalet som orsakats av händelser utanför It Partner i väst – s kontroll, vars följder It Partner i väst – inte rimligen kunnat råda över eller förutse, till exempel fel som beror på Betalningsansvarig eller något förhållande på dennes sida, krig, krigshandling, explosion, hårt väder, allmän brist på energi, myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden och därmed jämställda omständigheter. Ansvarsbegränsningen enligt denna punkten 9.6 gäller även för Betalningsansvarig.

9.7 It Partner i väst – kan av tekniska och/eller driftsmässiga skäl behöva vidta underhåll av It Partner i väst – -nätet, vilka åtgärder så långt som möjligt skall förläggas till nattetid för att minska risken för eventuella störningar. Sådant planerat underhåll utgör inte grund för ersättning enligt denna punkten

9. Vid omfattande planerade underhållsarbeten skall Betalningsansvarig aviseras i förväg.

9.8 It Partner i väst – -nätet har varierande täckning över landet. It Partner i väst – kan därför inte garantera att täckning finns vid varje tillfälle på varje enskild plats. Täckningskartor för vägledning finns på It Partner i väst – s hemsida www.connectd.se

9.9 Begäran om ersättning i enlighet med denna punkten 9 skall för att kunna göras gällande framställas inom skälig tid från det att felet/avbrottet märktes eller borde ha märkts. Skälig tid skall i normalfallet anses vara tre (3) månader.

10. PERSONUPPGIFTER

10.1 It Partner i väst – , med adress Kilbäcksgatan 15, 451 30 Uddevalla, är Personuppgiftsansvarig för behandlingen av Betalningsansvarigs/Användares (”Kundens”) person-kund och trafikuppgifter (”Kunduppgifter”), såsom exempelvis namn, personnummer, adress, uppgifter om använda kommunikationsnät och omfattningen därav, uppgiften om tecknade avtal och tjänster, samt Kundens nyttjande av dessa.

10.2 Behandling kommer att ske för att It Partner i väst – skall kunna fullgöra sina åtaganden gentemot Kunden enligt Avtalet, såsom för till exempel tillhandahållande av tjänster, administration, kundservice och fakturering, kvalitetsarbete, analys, utveckling, information samt för fullgörande av skyldighet enligt lag eller myndighetsbeslut. Behandling kommer också att ske för marknadsföring (bl a via e-post och sms/mms) av It Partner i väst – samt av It Partner i väst – s närstående och samarbetade bolag.

10.3 Efter tillstånd från Datainspektionen, i den mån sådant tillstånd erfordras, kan särskild registerföring av misskötsam kund ske, till undvikande av framtida problem.

10.4 Kunduppgifter kan komma att utlämnas till närstående eller samarbetande bolag samt till myndigheter, och även utanför EU. Sådan informationsöverföring kan komma att ske med användning av bl. a. internetbaserad teknik.

10.5 Vidare kommer namn, adress, telefonnummer eller annan identifikation att lämnas ut för nummerupplysnings-ändamål, om Kunden inte begärt hemliga uppgifter (vid SMS-, MMS- och WAP-kommunikation, betalsamtal samt samtal till abonnentupplysningsföretag kan dock It Partner i väst – inte hindra att hemligt nummer visas hos mottagaren).

10.6 Genom ingåendet av Avtalet samtycker Kunden till behandling av Kundens Kunduppgifter enligt punkterna 10.1-10.5.

10.7 It Partner i väst – har även rätt att efter särskilt inhämtande av Kundens samtycke lämna ut Kunduppgifter till leverantörer för framställning och leverans av tjänster som är baserade på Kundens geografiska position. Sådana uppgifter blir varken lagrade eller använda till annat ändamål än till att leverera den Tjänst som Kunden har beställt.

10.8 Kunden har rätt att årligen begära kostnadsfri information om Kunduppgifterna, och kan när som helst återkalla lämnat samtycke (dock inte retroaktivt), begära rättelse av felaktiga uppgifter eller meddela att Kunden inte vill erhålla direktreklam från It Partner i väst – , genom skriftligt besked till It Partner i väst – till nedan angivna adress.

10.9 I den mån marknadsföring sker via e-post eller sms/mms, innehåller marknadsföringen en giltig adress till vilken Kunden kan sända en begäran om att marknadsföringen skall upphöra.

10.10 Kunden skall omgående underrätta It Partner i väst – om ändrade Kunduppgifter.

10.11 Telefonnummer eller annan identifikation för anslutning till It Partner i väst – -nätet tilldelas av It Partner i väst – . It Partner i väst – äger rätt att ändra detta om det är påkallat av tekniska, underhålls-, driftmässiga eller nummeradministrativa skäl. Sådan ändring skall meddelas i god tid och när sådan ändring avses att genomföras äger punkten 14.4 nedan tillämpning.

11. UPPSÄGNING

11.1 Om inte annat har avtalats, gäller en ömsesidig uppsägningstid om tre (3) månader. Uppsägning av Avtalet skall ske skriftligen om Betalningsansvarig begär det.

11.2 Även om Betalningsansvarig säger upp Avtalet innan It Partner i väst – fakturerat anslutningsavgiften och första månadsavgiften är Betalningsansvarig alltid skyldig att erlägga betalning av nämnda avgifter, förutsatt att inte Betalningsansvarig är en konsument som rätteligen utnyttjar sin ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Om It Partner i väst – däremot säger upp Avtalet i enlighet med punkten 2.2 ovan är Betalningsansvarig inte skyldig att erlägga anslutningsavgift och månadsavgift.

11.3 It Partner i väst – äger rätt att säga upp Avtalet, eller spärra vissa Tjänster eller samtal, med omedelbar verkan och tillsvidare om Betalningsansvarig eller Användaren bryter mot Villkoren eller utnyttjar It Partner i väst – -nätet på ett sådant sätt att avsevärda olägenheter eller skada uppkommer för It Partner i väst eller annan eller i övrigt uppenbart missbrukar Tjänsten. I den mån spärrning sker under gällande abonnemangsperiod är Betalningsansvarig inte befriad från betalningsskyldighet under spärrningsperioden. Spärrning eller uppsägning skall ej ske i ringa fall eller då Betalningsansvarig vidtagit rättelse.

11.4 It Partner i väst – äger rätt att säga upp Avtalet, eller spärra vissa tjänster eller samtal, med omedelbar verkan och tillsvidare om Betalningsansvarig inställer sina betalningar, inleder ackords-förhandlingar, träder i likvidation, vid kreditkontroll (som It Partner i väst – har rätt att företa löpande under avtalstiden) inte visar sig kreditvärdig, inte ställer av It Partner i väst – med hänsyn till abonnemangets nyttjande vid var tid begärd säkerhet för fullgörandet av sina förpliktelser enligt Avtalet, eller det finns starka skäl att anta att Betalningsansvarig inte kommer att uppfylla sina förpliktelser enligt Villkoren. I den mån spärrning sker under gällande abonnemangsperiod är Betalningsansvarig inte befriad från betalningsskyldighet under spärrningsperioden. Spärrning eller uppsägning skall ej ske i ringa fall eller då Betalningsansvarig vidtagit rättelse.

11.5 Vid uppsägning från Betalningsansvarigs sida äger Betalningsansvarig endast rätt till nedsättning eller återbetalning av fast avgift som betalats i förskott om Betalningsansvarig sagt upp Avtalet på grund av att It Partner i väst – ändrat avtalsvillkor på sätt som Betalningsansvarig inte godtar. Nedsättnings- eller återbetalningsrätten gäller inte förskottsbetald avgift som Betalningsansvarig har betalt in efter denne meddelats om villkorsändringen. Om It Partner i väst – däremot säger upp Avtalet har Betalningsansvarig rätt att återfå förskottsbetalda avgifter.

11.6 Vid uppsägning från It Partner i väst – s sida äger It Partner i väst – besluta att samtliga upplupna avgifter och andra debiteringar för Tjänsten som finns registrerade på Betalningsansvarig omedelbart förfaller till betalning.

11.7 Om It Partner i väst – säger upp Avtalet på grund av Betalningsansvarigs eller Användarens brott mot Villkoren under bindningstiden förfaller återstående avgifter för bindningstiden till betalning.

12. AVTAL MED BINDNINGSTID

12.1 Bindningstid är den överenskomna tidsperiod som Avtalet minst skall gälla, räknat från och med den dag då Användaren eller Betalningsansvarig påbörjat användandet av Tjänsten enligt punkt 1.3 om inte annat avtalats.

12.2 Om inte särskild bindningstid har överenskommits löper Avtalet tillsvidare.

12.3 Betalningsansvarig (och It Partner i väst – ) kan, med iakttagande av den för Avtalet stadgade uppsägningstiden, säga upp Avtalet till upphörande vid utgången av bindningstiden.

12.4 Om Betalningsansvarig säger upp Avtalet under bindningstiden, förfaller återstående avgifter för bindningstiden till betalning.

12.5 Efter bindningstiden löper Avtalet tills vidare och kan då sägas upp med iakttagande av den för Avtalet stadgade uppsägningstiden.

13. ÖVERLÅTELSE AV ABONNEMANG

13.1 It Partner i väst – äger rätt att utan Betalningsansvarigs samtycke överlåta Avtalet till annat bolag inom samma koncern eller till tredje part som, självt eller genom underleverantör, rimligen kan förväntas fullgöra It Partner i väst – s åtaganden gentemot Betalningsansvarig på ett tillfredsställande sätt.

13.2 Betalningsansvarig har inte rätt att till annan helt eller delvis överlåta eller upplåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet.

14. ÄNDRING AV VILLKOREN

14.1 It Partner i väst – har inte rätt att höja priser, eller i övrigt genomföra ändring av Avtalet som är till nackdel för Betalningsansvarig under bestämd bindningstid eller uppsägningstid, utom i de fall som anges i punkten 14.2 nedan samt med iakttagande av vad som anges i punkten 14.4 nedan.

14.2 It Partner i väst – har rätt att höja priser och i övrigt genomföra ändring i Avtalet under sådan tid som avses i punkt 14.1 om ändringen ifråga är till Betalningsansvarigs fördel eller om ändringen motiveras av tvingande lagstiftning.

14.3 It Partner i väst – har alltid rätt att ändra Avtalet under tidsperiod som inte omfattas av punkt 14.1.

14.4 Om It Partner i väst – emellertid avser att genomföra en ändring av Avtalet som inte är till Betalningsansvarigs fördel skall It Partner i väst – informera Betalningsansvarig om förestående ändring minst en (1) månad innan ändringen träder i kraft. Om Betalningsansvarig inte vill godta ändringen har Betalningsansvarig rätt att utan kostnad säga upp Avtalet avseende den berörda Tjänsten med verkan från det att ändringen träder i kraft. Då It Partner i väst – informerar Betalningsansvarig om den förestående ändringen, skall It Partner i väst – informera Betalningsansvarig om Betalningsansvarigs rätt att säga upp Avtalet.

14.5 Betalningsansvarig som inte har sagt upp Tjänst enligt punkten 14.4 innan ändring trätt i kraft, skall anses ha accepterat ändringen.

14.6 Det åligger Betalningsansvarig att meddela Användaren om ändring.

15. TVIST

15.1 Tvist rörande tillämpningen eller tolkningen av Avtalet eller därmed sammanhängande frågor skall i första hand lösas genom förhandling och överenskommelse mellan parterna.

15.2 Om It Partner i väst – och Betalningsansvarig inte kan enas och Betalningsansvarig är konsument, kan tvisten avgöras av Allmänna reklamationsnämnden. Om It Partner i väst – och Betalningsansvarig inte kan enas och Betalningsansvarig är konsument eller juridisk person, kan tvisten avgöras av allmän domstol, varvid svensk rätt skall tillämpas.

It Partner i väst | Kilbäcksgatan 15 451 30 Uddevalla | 010-222 88 99